Od 1. listopadu do 31. března budou moci na silnice pokryté sněhem, ledem či námrazou jen vozidla vybavená zimními pneumatikami.

Zimní pneumatiky je nutné použít i tehdy, pokud lze takovou situaci očekávat. Do laické řeči přeloženo, pokud někdo za pěkného počasí vyrazí například do hor, kde začne sněžit, má smůlu.

„Je to situace, která se dá v zimě očekávat. A neplatí to jen pro hory. Sněží také ve městech. Řidič tohle musí předvídat,“ řekl Deníku zástupce vedoucího ostravského dopravního inspektorátu Petr Görlich.

Pokud řidič na letních pneumatikách na sněhu či ledu způsobí nehodu, zodpovědnosti se nevyhne. Minimálně mu hrozí pokuta až do výše dvou tisíc korun, což je sankce za nepoužití zimních pneumatik.

Zájem, ale…

Pneuservisy v posledních dnech hlásí zvýšený zájem o přezutí, o klasických návalech se ale zatím hovořit nedá, přesto se již na přezutí někde musí čekat.

„Zatím je to relativně v klidu. Samozřejmě, že pokud se tu sjede více motoristů, tak se čeká. Celkově mám ale pocit, že to motoristé znovu odkládají až na poslední chvíli. Zřejmě věří, že ještě dlouho nezasněží nebo nezačne mrznout. Nic na tom nezměnila ani změna zákona,“ řekl Deníku Josef Navrátil z pneuservisu v Moravské Ostravě. Podle odborníků je dobré se předem objednat, ať již osobně či telefonicky, některé pneuservisy tuto možnost nabízejí i prostřednictvím internetu, kde si lze vybrat z konkrétních volných termínů.

Podle Jiřího Bury ze šenovského pneuservisu lidé, kteří přijedou bez ohlášení, se musejí připravit i na hodinové čekání.

Infografika

Nedostatek

V souvislosti s novelou silničního zákona se nyní některé servisy potýkají s nedostatkem pneumatik některých značek a rozměrů.

Až dosud zimní pneumatiky podle odhadů používalo kolem šedesáti procent motoristů. Nyní se jejich počet pravděpodobně výrazně zvýší. A výrobci nestíhají zvýšené požadavky uspokojit, platí to zejména pro dodávková, ale i osobní vozidla. „U jedné značky jsem si objednal osm set gum, dostal jsem jich pouze pět set. Další značka mi teď nedodala nic,“ řekl Navrátil.

Značky

Na některých silnicích se řidiči stále mohou setkat s dřívější značkou Zimní výbava, která nařizuje zimní pneumatiky od 1. listopadu do 31. března bez ohledu na aktuální počasí. Značka podle mluvčího ministerstva dopravy Martina Nováka zůstává v platnosti. Na svém území je například může umístit obec. „Místní vyhláška je za této situace nadřízená té obecné,“ řekl Deníku mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

K TÉMATU

Co říká Zákon o provozu na pozemních komunikacích

§40 a

Provoz vozidel v zimním období

(1) V období od 1. listopadu do 31. března, pokud

a) se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo

b) lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, lze užít motorové vozidlo kategorie M nebo N k jízdě v provozu na pozemních komunikacích pouze za podmínky použití zimních pneumatik, a to u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností nepřevyšující 3500 kg na všech kolech a u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností převyšující 3500 kg na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly. Zimní pneumatiky podle věty prvé musí mít hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm a u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3500 kg nejméně 6 mm.

(2) Ustanovení odstavce 1 se nepoužije pro náhradní pneumatiku použitou v případě nouzového dojetí.

NEPŘEHLÉDNĚTE

DŮLEŽITÉ JE DATUM VÝROBY. Všechny vyrobené pneumatiky mají na bočnici takzvaný DOT kód. Tento kód udává datum výroby. Od roku 2000 má kód čtyři číslice místo tří. První dvě číslice udávají týden výroby, druhé dvě rok.