Hloučky lidí před hlavní branou společnosti ArcelorMittal Ostrava postávají na zastávkách a čekají na svůj spoj. Zatímco dříve se až ke svému pracovišti uvnitř rozsáhlého areálu dostali veřejnou dopravou, teď musejí před branou vystoupit a pokračovat pěšky. Uvnitř huti je na jednotlivá pracoviště rozvážejí vnitropodnikové autobusy.

Novinky se ale zaměstnancům huti nelíbí a jsou z toho pěkně otrávení. Kvůli přestupování, jiným trasám autobusů i spojům, které ne vždy ideálně navazují, jim cesta trvá déle. Některé spoje byly dokonce zrušeny úplně.

„Je to na ho…,“ takhle stručně a jasně komentoval změny hned první zaměstnanec, kterého zastavujeme před hutí. A není sám. Nadávají opravdu všichni. Například paní Evě z firmy Hadr a kyblík, která v huti zajišťuje úklid, trvá cesta do práce nyní o patnáct až dvacet minut déle. „Je to fialový hnus,“ říká ke změnám.

Čtvrt hodiny navíc k cestě do práce si musí nyní přičíst i Tomáš ze závodu 2. „Cesta domů mi trvá dokonce o dvacet minut déle. Je to hrůza. Hodně to zdržují i kolony, autobus to teď totiž objíždí přes Rudnou,“ konstatoval Tomáš. „Já jezdím určitě o deset patnáct minut déle,“ přidává se David, který do huti dojíždí ze Slezské Ostravy. „A když nestihnu devítku, na kterou mi to nevychází, tak i o dvacet minut,“ dodává.

Martin Bláha, který dojíždí z Petřvaldu, vypočítal, že mu cesta zabere i půl hodiny navíc. „Ale nějak moc mi to nevadí. Akorát z hlavní brány přejdu raději pěšky na jižní bránu, abych si v autobuse sedl. Tady už je totiž autobus plný,“ konstatoval Bláha.

Podle zástupce zaměstnanců v dozorčí radě Petra Slaniny by mělo dojít ke změnám v jízdních řádech, aby lidem spoje lépe navazovaly. „Spousta věcí teď nefunguje, i když některá zpoždění má na svědomí počasí. Lidé musejí do práce vyjíždět daleko dříve. Kvůli zrušené lince číslo číslo 32 lidé zorganizovali dokonce petici. Věřím, že časem přijde další změna jízdního řádu, aby se situace zlepšila. Nejdříve to ale bude až od března,“ míní odborář Slanina.

Změnu v organizaci dopravy žádala společnost ArcelorMittal Ostrava. Její mluvčí Věra Breiová to vysvětlila tím, že to bylo nezbytné z bezpečnostních důvodů. Nechtěli už, aby veřejné autobusy bez kontroly projížděly areálem huti. „Naše snaha byla, aby veškeré linky, které jezdily, končily před branou. Že byly některé linky zrušeny, na tom nemáme žádný podíl. My jsme se snažili lidem cestování zpříjemnit,“ sdělila Breiová a jako příklad uvedla, že v areálu huti například přibyly tři zastávky a všechny byly zastřešeny.

„To, že se to lidem nebude líbit, bylo jasné už od začátku,“ reagoval Aleš Stejskal ze společnosti Koordinátor ODIS, která změny na žádost huti připravila. Utnout jednoduše linky před branami závodu ale nešlo, tím, že jim byl znemožněn průjezd areálem, se musely odklonit a jejich trasa je nyní delší. Všechny linky směřující do huti se musely přeorganizovat.

„Problém s návazností spojů má nyní hodně na svědomí počasí. Například linka číslo 41 měla několikrát až desetiminutové spojení. To pak rozhodí další spoje. Nicméně na komplexní hodnocení je ještě stejně brzo,“ řekl Stejskal s tím, že provoz v následujících týdnech ukáže, co je třeba změnit.

Postřeh Ivy Havlíčkové: Nepřesedejte do aut!

Většina lidí musí do práce dojíždět. Málokdo má totiž to štěstí, že má své pracoviště takzvaně za rohem a dojde na něj v ideálním případě pěšky. Ušetří čas, peníze a v neposlední řadě i nervy. A tak musí vyrazit na zastávku městské hromadné dopravy. Chtě nechtě, dlouhé dojíždění se ale časem začne pěkně zajídat.

Mnozí zaměstnanci společnosti ArcelorMittal, kteří tento týden v mrazu čekali na zastávkách, si teď k povinnému dojíždění musejí připočítat desítky minut – a navíc zmatky při přestupování. A vůbec je to netěší. Nedivím se jim. Po osmi hodinách práce se už každý těší domů. Že něco doma udělá, bude se věnovat dětem, nebo sebou třeba plácne k televizi.

Navíc většina zaměstnanců huti svou pracovní dobu neprosedí v teplé kanceláři, ale bývá celý den na nohou. Autem by byli doma možná rychleji, než když využijí veřejnou dopravu. Ne každý si to ale může dovolit. Ovzduší v Ostravě by navíc dostalo další dávku škodlivin z výfuků. Myslím si proto, že by si zasloužili, aby se nový jízdní řád znovu přehodnotil tak, aby lidem cesta na šichtu a ze šichty co nejrychleji utekla.