V Ostravě je registrováno 250 tisíc aut. Zhruba sedmdesát procent z nich je v provozu. Výfukové plyny, které vypouštějí, se podílejí na znečištění zdejšího ovzduší. Kdo má staré auto, které příliš „čoudí“, by mohl mít v budoucnu zakázán vjezd do některých částí města.

Zajistit by to měly takzvané nízkoemisní zóny, které by podle analýzy ministerstva životního prostředí pomohly vedle některých částí Ostravy i v dalších pěti městech v kraji.

„Jde o Opavu, Český Těšín, Třinec, Orlovou, Studénku, ale také části Ostravy širší část centra, Porubu a Svinov,“ uvedl už dříve ministr životního prostředí Tomáš Chalupa. Naopak v Krnově či Havířově by podle analýzy toto opatření smysl nemělo.

Už v příštím roce se zóny pro „čistá“ auta objeví například v lázeňském městě Klimkovice. Jejich zavedení schválila rada města už v únoru. Aby mohly začít platit, musí uplynout čtyřiadvacet měsíců, za které se s opatřením seznámí veřejnost. Emisní plaketa umístěná na skle automobilu bude ukazovat, jaké emise byly u vozu naměřeny.

Do města by měli být vpuštěni pouze řidiči se zelenou „nálepkou“. Výjimku ze zákona budou mít všichni ti, kdo v Klimkovicích bydlí, pracují, studují, dojíždí do zaměstnání nebo mají ve městě provozovnu. Výjimka se týká také zásobování, autobusů a vozů záchranných složek a návštěvníků lázní. Zákaz vjezdu tedy bude platit pouze pro ty, kteří Klimkovicemi jen projíždí.

Ostrava si před časem nechala zpracovat vlastní studii o efektivnosti nízkoemisních zón v brněnském Centru dopravního výzkumu. Podle náměstka ostravského primátora Aleše Boháče nemá smysl se zatím o zavedení nízkoemisních zón ve městě bavit, protože chybí takzvaná prováděcí vyhláška. Nezbytné je také dobudování dopravních infrastruktur, například Severního spoje či prodloužené Rudné. Kdyby s tímto Ostravě stát pomohl, podle Aleše Boháče by to samo o sobě prašnost ve městě snížilo.

„Pokud bychom zavedli nízkoemisní zóny teď, objízdné trasy by stejně vedly přes obydlené části města a neměly by tak žádný význam. Dokážu si představit zavedení zón, ale musíme mít vhodné alternativy objízdných tras,“ řekl náměstek Boháč. Dodal, že by bylo vhodnější, aby k opatření přistoupilo více měst v Moravskoslezkém kraji najednou. Pro obyvatele kraje by tak mělo větší smyl si emisní plakety pořídit.